Vanhojen valokuvien korjausta - Osa 1
Tulipa aloittettua valokuvien korjaaminen hieman vakavammin taas pienen tauon jälkeen. Vanhoista perhealbumeista löytyy aina kaikkea mielenkiintoista. Seuraavaa valokuvaa oli jostain syystä leikelty muutamasta kohtaa. Alkuperäistä on jo tässä kuvassa rajattu, ja ylhäällä oli vähän enemmän ovea, mutta ei mitään muuta. Kuvien korjaaminen on todella aikaa vievää touhua, ja taustaan juurikaan kannata keskittyä. Toki jos taustalla on jotain mielenkiintoista, niin se onkin sitten eri asia.
![]() |
| Vanha valokuva perhealbumista - Ennen |
Kuvasta löytyy, myös taitoksia, ja kynääkin on käytetty varsin mukavasti, ja kynää on vielä sellaisissa paikoissa, että pitää olla erityisen tarkkana (naama ja kuviollinen hame).
![]() |
| Vanha valokuva perhealbumista - Jälkeen |
Onneksi kyseessä on perhealbumi, niin voi ottaa hieman taiteellisia vapauksia. Itse kannatan valokuvien korjaamisessa sitä tyyliä, että pysytään alkuperäiselle uskollisena, ja ns. retouching ei juurikaan kuulu valokuvien korjaamiseen. Poistin vasemmasta yläkulmasta olevan rouvan (kysyin äidiltäni ennen korjaamista käykö tämä), ja pieni "Photoshop-disaster" oli lähellä, kun poistin puolikkaan naaman, mutta hame jäi vielä näkyviin...Onneksi huomasin tämän ajoissa. Kulmat korjasin kloonaamalla eri kohdista hirsiä, eikä niitä kohtia mistä nuo puuttuvat palat on otettu löydy (toivottavasti) kovin helpolla. Lisäsin vasempaan alakulmaan myös hieman rappusta, koska rajaaminen menisi muuten hieman rankaksi. Tummensin hieman yläreunaa, että kuvan henkilöt tulevat vähän paremmin esille, ja lopuksi lisäsin vähän uutta värisävyä...
Sitten teetin vielä erikseen tästä kymppikuvan (myös muokkaamattomasta), niin ei tarvitse olla pelkästään digitaalisten kopioiden armoilla. Suosittelen tekemään tämän myös digikuville. :)

