torstai 14. heinäkuuta 2011

Vanhojen valokuvien korjausta - Tukkijätkät

Vanhojen valokuvien korjausta - Osa 7: Tukkijätkät


Aavistuksen venähti tämän uuden blogin kirjoittaminen. Sallittakoon se kesällä. Toivottavasti ei sentään ihan näin pitkäksi mene toista kertaa. :)

Seuraava kuva on samasta porukasta, kuin mitä valokuvassa "kolme cowboyta ratsastaa". Lisäsin tämän lähinnä sen takia, että harvemmin vanhoista kuvista löytyy kahta kuvaa samasta "tapahtumasta". Vaatteista päätellen tämä mahtanee olla samalta päivältä (vuodesta ei ole tietoa). Tästä saisi tehtyä vaikka pienen taulun. On nimittäin sen verran mukava tunnelma tässä kuvassa:




Aikaisempia osia valokuvien korjauksista:

Osa 6: Isovanhempien kihlajaiskuva
Osa 5: Kolme cowboyta ratsastaa
Osa 4: Hyvät naiset ja herrat
Osa 3: Vanhoja kuvia perhealbumista - "Elovena-tyttö"
Osa 2: Vanhoja kuvia perhealbumista - Isoisä
Osa 1: Vanha Valokuva Perhealbumista

maanantai 13. kesäkuuta 2011

Isovanhempien kihlajaiskuva

Vanhojen valokuvien korjausta - Osa 6: Isovanhempien kihlajaiskuva


Isovanhempien kihlajaiskuva onkin siitä mielenkiintoinen, että hyvällä tuurilla siitä olisi tallella alkuperäinen negatiivikin Kuopion kulttuurihistoriallisen museon arkistoissa. Täytyy katsoa josko myöhemmin uskaltaisi ottaa yhteyttä ja kysellä, että saako noista negatiivesta vielä uusia kopioita, ja miten...

Lieneekö kihlajaiskuvat vielä kuinka yleisiä tänä päivänä? Siis ihan valokuvaamossa otetut...
Tässä taas vaiheittain hieman tietoa korjaamisesta:

Alkuperäinen kihlajaiskuva
Alkuperäisessä kihlajaiskuvassa ei äkkiseltään näytä olevan hirveästi korjailtavaa. Haalistunut kuva kuitenkin sisältää paljon tekemistä, kun tasot (levels) saadaan korjattua....



Kuvassa on pelkästään tasot säädettynä, jotta näkee varsinaisen "tuhon". Tausta on päässyt huonoon kuntoon, eikä siinä ole paljoa ehjiä (hyviä) kohtia...



En yleensä käytä kohinanpoistoa, mutta tässä kuvassa on melkein pakko, jos haluaa taustalle jotain tehdä. Kuvasta on tehtyä mustavalkoinen, jotta värivirheet saadaan korjattua. Tylsän harmaaksi tätä kuvaa ei voi jättää...



Lopullisessa kuvassa onkin palautettu rakeisuutta, tummennettu reunoja, ja lisätty vähän sepiaa, jotta kuvaan tulee vähän lisää tunnelmaa ja väriä.

Valokuvaaja: V. Barsokevitsch, Kuopio.

Aikaisempia osia:

Osa 5: Kolme cowboyta ratsastaa
Osa 4: Hyvät naiset ja herrat
Osa 3: Vanhoja kuvia perhealbumista - "Elovena-tyttö"
Osa 2: Vanhoja kuvia perhealbumista - Isoisä
Osa 1: Vanha Valokuva Perhealbumista

lauantai 11. kesäkuuta 2011

Kohtaamisia: Mäyrä

Matkalla Tuusulanjärjen ympäri


Tänään pyöräillessäni Tuusulanjärven ympäri "törmäsin" mäyrään. Aluksi luulin, että tietä on ylittämässä iso kissa, mutta mäyrähän se oli. Lähimmillään olin ehkä parin metrin päässä, ja mäyrä ei juurikaan minusta välittänyt. Otin kännykän esille ja yritin napata muutaman kuvan.

Jatkoin matkaa ja noin kilometrin päässä vastaan tuli kolme mäyrää! Emo ja kaksi poikasta. Nyt jäin noin kymmenen metrin päähän. Autotietä ylittäessä mäyrät olivat jäämässä auton alle, mutta onneksi autoilija ehti pysäyttää autonsa juuri ennen mäyriä. Yksi pennuista palasi takaisin pyörätielle, ja lopulta uskaltautui myöskin ylittämään autotien.

Valitettavasti koko mäyrien tapaamisesta käteen jäi vain yksi käyttökelpoinen kuva. Kuvassa on tämä yksi poikanen joka jäi vielä hetkeksi pyörätielle.

Kuva - Mäyrä - Tuusulanjärvi, Tuusula
Mäyrä ylittämässä tietä

Kuva otettu Nokia 3210 Classic puhelimella, joka maksoi pari vuotta sitten huimat 24euroa. Pahoittelen "kuvanlaatua". Tämä päivä osoitti taas, että aina pitäisi olla kamera mukana.


keskiviikko 1. kesäkuuta 2011

Kuinka korjata valokuvia ja millä ohjelmalla?

Vanhojen valokuvien korjaus...ja kuvien korjaaminen yleensäkin


Aloittaessani tätä blogia mietin, että pitäisikö tehdä ohjeita valokuvien korjaamista varten, mutta totesin sen olevan liian hankalaa. Ongelmana on lähinnä käytetyt ohjelmat, niiden eri versiot, ja kielisyys. Tietenkin myös ajalla on merkitystä. Pitäisi varmaan opetella tekemään opetusvideoita korjaamisen ohella.... Saisikohan näihin apurahoja jostain?

Lähinnä koitan keskittyä kertomaan yleisesti havaintoa kuvista, ja mitä korjauksia olen tehnyt. Myös palautetta näistä olisi kiva kuulla.

Monet kysyvät korjatut kuvat nähtyään, että miten korjasin ne?


Tähän on vähän vaikeaa antaa vastausta. Jokainen kuva on erilainen, ja jokaisen kuvan kanssa joutuu käyttämään ihan eri tapoja korjaamiseen. Olen korjannut kuvia tuhansia tunteja, ja aina tulee uusia yllätyksiä vastaan. Se tekeekin kuvien korjaamisesta sopivan haasteellista. Korjaaminen vaatii näppäryyttä, pikkutarkkuutta, pitkäjänteisyyttä, ja taiteellista silmää.

ja kahvia. :)

Ja enemmän kuvankäsittelystä (tai tietokoneista) tietävät kysyvät, että mitä ohjelmaa käytin?”


Kaikkien tässä blogissa olevien kuvien korjaaminen onnistuu, niin Gimpillä, Paint Shop Pro:lla, vanhalla Photoshopilla (esim. 7.0) tai ihan uusimmilla Photoshop CS-versioilla.

Ei ole mitään maagisia suodattimia tai muutakaan millä kuvat saisi automaattisesti (tai edes puoliautomaattisesti) korjattua. Ja jos on, niin kertokaa ihmeessä. :)

Aloittelijoille suosittelen Paint Shop Pro Photoa (itselläni on vanhempi X2 versio, kun en löytänyt tarvetta päivittää uusimpaan), koska siinä on helposti kerrottuna eri toiminnot, ja mukana taisi tulla joku opetusvideokin.

Suosittelen myöskin käyttämään englanninkielisiä ohjelmia. A) Niihin löytyy paljon enemmän oppaita netistä, ja myöskin kirjallisuutta. B) Englanninkieliset versiot ovat monesti paljon halvempia. C) Ei tarvitse etsiä ohjelmasta sitä suomenkielistä termiä johonkin toimintoon...

Mikäli tulee kysymyksiä mieleen, niin vastailen mielelläni.

Kolme Cowboyta Ratsastaa

Vanhojen valokuvien korjausta - Osa 5 - Kolme Cowboyta Ratsastaa


Tarkoituksena oli lisätä tämä kuva jo aikaisemmin, mutta Asus 1215B miniläppäristä tehty arvostelu vei suurimman osan vapaa-ajasta.

Yksi niistä harvoista vanhoista kuvista perhealbumissa, missä joku eläin on päässyt mukaan kuvaan. Tässä kuvassa se on hevonen. Kuvassa oli tahroja ja useita taitoksia. Alkuperäinen kuva oli n. 5x8cm kokoinen.

Vanha valokuva - korjaamaton

Valkoisella taivaalla

Tein taivaasta aluksi täysin valkoisen, mutta omalla työlle tulee todella helposti sokeaksi, ja myöhemmin tähän kuvaan palatessani huomasin, että valkoinen taivas ei toimi yhtään. :)

Tosin tässä läppärin näytöllä ei näytä niin pahalta. En kyllä läppärillä tekisi mitään tarkkaa kuvankäsittelyä. Jos vähääkään kiinnostaa kuvankäsittely, niin siihen tarkoitettu näyttö (IPS-paneelilla varustettu) ja näytön kalibroiminen on vähintäänkin suositeltavaa. Ettei tule kuvien teettämisen yhteydessä mitään yllätyksiä.

Lopullinen versio

Ja tässä lopullinen korjailtu versio. Terävöitystä on aika reilusti, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että valkoista reunusta (haloa) olisi näkyvillä. Terävöitys kannattaa tehdä aina lopuksi, ja mielellään uudelle tasolle. Väriä on vähän otettu pois, mutta koitettu pysyä mahdollisimman uskollisena alkuperäiselle.


Sarjassa vanhoja valokuvia aikaisemmin:


Osa 4: Hyvät naiset ja herrat

Osa 3: "Elovena-tyttö"

Osa 2: Vanhoja kuvia perhealbumista - Isoisä

Osa 1: Vanha Valokuva Perhealbumista

maanantai 30. toukokuuta 2011

Asus Eee PC 1215B miniläppäri - Arvostelu (Review)

Arvostelu: Asus Eee PC 1215B Netbook


Tulipa ostettua elämäni ensimmäinen oma läppäri, ja siinä samalla myöskin ensimmäinen miniläppäri. Olen aina pitänyt miniläppäreitä leluina, mutta Asus 1215B vaikutti sellaiselta läppäriltä, että siitä olisi muuhunkin.

Tämän blogin ensimmäiseen arvosteluun...


Asus eee PC 1215B miniläppäri / netbook
Asus eee PC 1215B

Asus Eee PC 1215B:tä on saavilla viidellä eri kuorrutteella: Musta (kirkas ja matta), hopea (matta), punainen (kirkas ja matta). Oma läppärini on mattamusta, ja varmasti olisin ottanut jommankumman punaisista, jos sellaisia olisi helposti saatavilla. Alun perin tilasin tämän netistä hopeana, mutta tilaus ei mennyt kuten elokuvissa. Lopulta päädyin ostamaan tämän ONOFFista, jossa se sattui olemaan sopivasti vielä tarjouksessa (445e).

Speksien puolesta miniläppäri on varsin vakuuttava:


ASUS Eee PC 1215B:

AMD E-350 tuplaydinprosessori 1.6 GHz
4 Gt:n DDR3-muistia
500 Gt:n kovalevy 5 400 k./min
12,1” LED-taustavalaistu näyttö (1366 x 768 resoluutio)
Integroitu AMD Radeon 6310 -näytönohjainpiiri: DirectX 11, rautatason H.264, VC1 and MPEG2 -dekoodaus
10/100 Ethernet. 802.11b/g WLAN. Bluetooth 3.0 HS
Web-kamera 0,3 Mp
Kaiutin, laadukas mikrofoni (mono)
Liitännät: 2 x USB 2, 1x USB 3.0, VGA, HDMI, audiolähtö, mikrofonitulo
Muistikortinlukija SD(HC/XC)/MMC
Windows HP 64 bit, Office Starter -paketit
95 % näppäimistö
Akun käyttöaika jopa 8 h
Mitat: 29,6 x 20,3 x 3,8 cm
Paino: 1,45 kg
2 vuoden maailmanlaajuinen takuu.

Lisää tietoja valmistajan sivuilta: Asus Eee PC 1215B Tuotesivut


Pakkaus ja asennus:


Asus EEE oli pakattu näppärään eco boxiin, joka on valmistettu kierrätysmateriaaleista. Lisäksi laatikossa ei ollut juurikaan tyhjää tilaa, joten laatikko mahtuu pakkauksineen helposti esimerkiksi reppuun. Tämä lähinnä tiedoksi niille, jotka ovat autottomia, ja miettivät koneen hakemista postista.

Johdot olivat niputettuina tarranauhoilla, jotka pysyvät kiinni johtojen mukana helpottaen koneen kuljettamista tulevaisuudessa. Muuntaja on noin puolikkaan tupakka-askin kokoinen. Virtajohto on kännyköistä (ainakin Nokian) tutulla pienellä liittimellä, ja ainakin itselle on pieni kysymysmerkki miten tämä tulee kestämään pitkällä aikavälillä. Kännykässä on toiminut moitteetta jo muutaman vuoden, mutta läppärin kanssa painitaan hieman eri kokoluokassa. Täytyy vain varoa, ettei vahingossa kompastu johtoon.

Johdot kiinni ja menoksi:


En katsonut kellolla aikaa kuinka pitkään asennuksessa meni, mutta arvioisin, että noin puoli tuntia...siis siihen pisteeseen, että pääsee Windowsin päivityksiä asentamaan. Windows päivitysten ohella on aikaa tutkia mitä voi lähteä poistelemaan.

Turhan rojun karsiminen:


Windowsin äänet pois, näytönsäästäjä pois (Asuksen oma oli hirveillä äänillä varustettu), Msconfig näytti, että käynnistyksen yhteydessä olisi 17 käynnistyvää ohjelmaa, ja lopulta sain nämä karsittua neljään. Uninstalloin kaikki turhat softat samalla, ja lopulta ajoin defragin (mydefrag) ja CCleanerin. Windows 7:n kanssa ei services välilehteen onneksi tarvitse kajota, vaan turhat prosessit on karsinut kivasti jo muutenkin. Ainakaan itse en nähnyt mitään tarvetta alkaa niitä säätämään. Otin myös indeksoinnin pois, koska käytän Windowsin hakua ehkä pari kertaa vuodessa. Säätöjen jälkeen kone käynnistyy todella nopeasti.

Tuntuma ja käyttö:


Tämä on ensimmäinen miniläppärini (toki erilaisia läppäreitä on tullut käytettyä useita), ja ainakin itse olen tyytyväinen sekä näppäimistöön, että touchpadiin. Näppäimistö antaa periksi kirjoittaessa, mutta ei siihen hetken käytön jälkeen edes kiinnitä huomiota. Näppäimien välillä on sopivasti tyhjää, joten sivuosumia ei juurikaan tule. Touchpadin näppäimet ovat hieman jäykkiä ja pitävät kohtuullisen kovaa ääntä. Toivottavasti käytössä hieman hiljenevät.

Jotkut moittivat sitä, että koneen läppä aukeaa vain 120asteeseen, mutta itse en huomannut tässä mitään rajoitteita, vaikka miten eksoottisessa asennossa konetta yrittää käyttää.

Kone itsessään todella on jämäkkä ja laadukkaan oloinen. Ajatukset muovisesta lelusta voi unohtaa heti kättelyssä. Tai sitten en vain tiedä paremmasta...

Näyttö:


Näyttö on 12.1" (Glossy) LED Taustavalaistu ja 1366x768 resoluutiolla. Näyttö on kirkas, ja mustan taso on ihan kelvollinen. Glossy-pinta häiritsee kovassa valaistuksessa, mutta on pimeässä varsin miellyttävä. Aluksi meinasin ostaa Atom-pohjaisen 10.1" tuumaisen miniläppärin, mutta nyt kun miettii, niin niiden resoluutio ja koko olisi ollut aivan liian pieni.

Harmittavasti näytön ympärillä olevat kehykset ovat kiiltävät, vaikka ostaisi mattavärillä varustetun mallin. Näyttö tuntuu todella tarkalta, kun on viimeiset neljä vuotta käyttänyt 24" näyttöä.

Kokeilin kytkeä koneen telkkariin ensimmäistä kertaa sitten 90-luvun, ja pitkälle on päästy. HDMI-piuha vain kiinni ja se on siinä. Jotain pientä mustaa palkkia jäi reunoille, mutta en näe tarvetta säätää kuvaa sen enempää. 46" tuumaisessa telkkarissa 1080p Youtube-videot näyttivät sen verran hyviltä, että taitaa tulevaisuudessa toimia tämä kone myöskin olkkarissa mediatoistimena. En juurikaan etukäteen antanut tälle painoarvoa, mutta nyt on pakko antaa. Varsinkin kun äänille ei tarvitse erillistä piuhaa. :)

Äänet ja kamera:


Äänenlaadusta ei voida puhua näiden kaiuttimien kanssa, mutta pienellä volumella näitä voi käyttää myöhään illalla tai parvekkeella/takapihalla istuessa. Parempi vaihtoehto on kytkeä ulkoiseen äänilähteeseen aina kun vain on mahdollista. Kaiuttimet sijaitsevat kannettavan pohjassa, joten pehmeällä alustalla kaiuttimet soivat vähän paremmin. Takuun mentyä koneen sisälle voisi jotain teippiä pistää vaimentamaan... niin se sisäinen hifisti taas heräsi.

Kokeilin webbikameraa vain kokeilemisen ilosta, ja vaikutti äärimmäisen turhalta. "Laatu" oli juuri sitä mitä voi 0.3 megapikselin kameralta olettaa. Eiköhän tuolla satunnaiset naamapuhelut voi hoitaa, mutta itselle ei ole vielä 3o vuoden aikana tullut moisille tarvetta.

Melu ja lämpö:


Nettisurffaamisessa kone on todella hiljainen, mutta pelatessa puhisee sitten hieman enemmän. Normaaleihin läppäreihin verrattuna todella hiljainen. Nettisurffailussa kone ei pahemmin lämpene, mutta raskaita sovelluksia (flash, pelit jne.) käyttäessä kone puhaltaa vasemmasta reunasta lämmintä ilmaa. Sylissä pystyy kuitenkin hyvin käyttämään.

Akku:


Akkukestoksi on annettu ylioptimistisesti 8tuntia, mutta käytännössä jäädään johonkin 5-5½ tunnin välille, joka on varsin kelvollinen saavutus. Aggressiivisella virransäästöllä pääsisi varmasti parempiinkin tuloksiin. Yli viiden tunnin aikoihin pääsin, vaikka en adblockeria edes asentanut (flash-mainokset syövät akkua mukavasti). Oletuksena näyttö on todella kirkas, ja tätä säätämällä varmasti saa joitakin minuutteja lisää.

Nopeus, videot ja pelit:


Kaikki Windowsin perusohjelmat käynnistyvät nopeasti, samoin nettiselaaminen ja muu ns. normaalikäyttö on todella jouhevaa. 4GB:n muisti auttaa siihen, että kone ei mene kyykkyyn muutamasta ohjelmasta. Käytössä ei tule mitään miniläppäri/lelu fiilistä, vaan tuntuu, että käyttää ihan oikeaa läppäriä/tietokonetta.

Videot toimivat myös hienosti ja sulavasti. Olen lähinnä kokeillut vain joitakin testipätkiä, ja Youtuben 1080p videoita, jotka vaativat kohtuullisen paljon tehoa. Mitään nykimisiä ei ole kuitenkaan havaittavissa.
Pelejä en testannut flash-pelejä enempää ja ainakin Youtube-videoiden perusteella voisi päätellä, että vanhemmat pelit pyörisivät tällä ihan mukavasti.

Tein Windowsin omalla The Windows Experience Indexillä nopeustestit, ja sain seuraavat tulokset:

Ennen "bloat-waren" poistoa ja muuta säätöä:

Processor: 3.4
Memory (RAM): 4.7
Graphics: 4.2
Gaming Graphics: 5.6
Primary Hard Disk: 5.8

Jälkeen:

Processor: 3.9
Memory (RAM): 4.9
Graphics: 4.2
Gaming Graphics: 5.6
Primary Hard Disk: 5.8

Ihan kiitettävästi nousivat pisteet, kun oli poistanut kaiken turhan, ja ajanut läpi mydefragin ja ccleanerin.

Loppusanat:


Ykköskoneena on kuvankäsittelyyn rakennettu tehokas neliydinkone, jonka näyttö maksoi kaksi kertaa tämän miniläppärin verran. Olin ihan varma, että tämä läppäri on aivan liian hidas ja näytön koko/resoluutio tulisi olemaan este sujuvalle käytölle, mutta olen tähän ostokseen parin päivän perusteella enemmän, kuin tyytyväinen. Jos käyttötarkoituksena on pelaaminen ja raskas editointi, niin tämä kone ei ole sinulle. Viihdekäyttö, kevyet/vanhemmat pelit, sosiaalinen media, ja surffailu...niihin on tämä läppäri tehty.

Neljä päivää on nyt tullut tätä käytettyä, ja ykköskoneella on tehty vain pakolliset editoinnit. Aikaa tulee varmasti nyt käytettyä tehokkaammin, ja turhat foorumikoomaukset jäävät ykköskoneelta pois....Toivottavasti.

Päivitys: Noin viikon jälkeen alkoivat touchpadin kanssa ongelmat. Joten pitänee joskus pistää kone takuuhuoltoon. Käytän 95% ajasta konetta hiirellä, kun en ole ikinä ollut mikään touchpadien ystävä. Harmittaahan se pistää takuuhuoltoon, vaikka se ei mitään maksakaan. (jos aikaa ja vaivaa ei laske)

+ Nopea peruskäytössä
+ 64-bit käyttöjärjestelmä
+ Ulkonäkö on pelkistetyn tyylikäs.
+ Reilusti kiintolevytilaa (500GB) ja keskusmuistia (4GB)
+ USB 3.0 ja Bluetooth 3.0
+ HDMI johdolla koneen sai näppärästi telkkariin (tai monitoriin), eikä tarvinnut mihinkään koskea.
+ Full HD videot toistuvat moitteetta
+ Näppäimistön ja touchpadin tuntuma
+ Kirkaspintainen näyttö on mukava sisällä
+ Webkamera sitä tarvitseville
+ Akkukesto (vaikka ei luvattuun 8 tuntiin pystykään)
+ Muistikortinlukija
+ Hiljainen

-/+ Kannessa ei ole lukitusta

- Kerää sormenjälkiä (vaikka onkin matta)
- Kirkaspintainen näyttö ei ole mukava ulkona
- Virtaliitin epäilyttää hieman
- Touchpadin näppäimet ovat turhan äänekkäitä
- Webkamera ei ole mikään maailman paras
- Reippaasti bloat-warea, mutta kokenut käyttäjä riisuu nämä pois helposti.
- Tyyppivikana(?) huonosti toimiva touchpad (joten varaudu, että kone joutuu käymään takuuhuollossa)


Lisättäköön vielä tähän, että kone on ostettu omilla rahoilla, ja mitään kytköksiä ei ole. Otan mielelläni arvostelusta kommentteja vastaan.



Kommenteissa kysyttiin msconfig asetuksista:


Ylläolevien asetusten kanssa kone toimii mainiosti, touchpad, äänet, videot jne. "normikäytön" kanssa. Bluetoothista ei ole tietoa, kun en ole sitä ikinä käyttänyt. Webkameran kokeilin ja sekin tuntuu toimivan. APRP:n voi myös pistää pois päältä, mutta se tuntuu aina ilmaantuvan takaisin. Näillä asetuksilta on menty ostopäivästä lähtien, joten suhteellisen turvallisena voi asetuksia pitää...+ ainahan noita voi laittaa myös takaisin, jos siltä tuntuu. :)

Jos joku tietää turvallisia Services säätöjä, niin kertokoon. :)

tiistai 24. toukokuuta 2011

Hyvät naiset ja herrat...ja automobiili

Vanhojen valokuvien korjausta - Osa 4 - Tyylikkäät ladyt ja herrasmiehet


Tämä kuva ei vaatinut hirveästi erityisempää korjaamista, mutta on sen verran tyylikäs kuva, että piti lisätä blogiin.

Vanha valokuva - korjaamaton
Alkuperäisen skannasin 1200dpi tarkkuudella. Jotkut pitävät tätä liioitteluna, mutta mitä järkeä on säästellä kiintolevytilaa? Alkuperäiset kuvat menevät koko ajan huonompaan kuntoon, ja arkistoon kannattaa ottaa niin suurella tarkkuudella, kuin mahdollista. (tietenkin myös laitteistolla)

Vanha valokuva - korjattu ja rajattu

Tunnistaako kukaan muuten kuvan autoa? En ole mikään autoilun harrastaja, mutta kiinnostaisi laittaa mahdolliset tiedot talteen. Tietenkin jos joku tunnistaa kuvassa olevat ihmiset, niin sekin olisi hienoa. Rajasin lopullista kuvaa hieman tähän blogiin sopivammaksi. Kuvat saa hieman isommaksi klikkaamalla, ja täytyy tulevia kuviakin laittaa sitten suurempina. Näkee erot paremmin. Kokeilin tässä omaa makroa terävöittämiseen, ja näyttäisi toimivan varsin mukavasti. Täytyy vielä testailla lisää ja katsoa uskaltaako kyseistä makroa julkaista kaikelle kansalle.





Sarjassa vanhoja valokuvia aikaisemmin:


Osa 3: "Elovena-tyttö"

Osa 2: Vanhoja kuvia perhealbumista - Isoisä

Osa 1: Vanha Valokuva Perhealbumista